Tuesday, January 19, 2010

Hutang


Lawak memang lawak, tapi apa yang dipaparkan kartun memang betul, 20 sen pun hutang, kalau tak bayar hutang berdosa. Baca kartun ni teringat zaman muda-muda dulu waktu sekolah menengah, ustaz pernah cakap, hutang 10 sen pun boleh menghalang orang yang syahid masuk syurga. Berikut adalah hadis-hadis mengenai hutang

Sabda Rasulullah S.A.W. yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a. yang bermaksud:"Roh seorang mukmin yang berhutang jika hutangnya tidak dijelaskannya, maka tergantung-gantunglah ia di antara langit dan bumi, yang bererti tersiksalah roh itu hingga dibayarkan hutangnya itu"

Jadi siapa-siapa yang masih berhutang cepat-cepat la bayar, jangan ditangguh-tangguh,
sebab Rasulullah S.A.W. dalam sabdanya:"Orang yang melengah-lengahkan penjelasan hutang sedang dia mempunyai kemampuan untuk berbuat demikian adalah se-orang yang zalim".


Waktu sekolah dulu tiap-tiap minggu baca mathurat (sekarang mathurat pun takda), dalam mathurat ada satu doa minta dilindungi dari hutang, sesiapa yang nak amalkan ni doanya:



Sila klik pada gambar untuk besarkan

P/S : Sesiapa yang aku ada hutang jangan segan silu mintak k

8 comments:

fariza mm said...

faiq..ko ade utang aku!! 2%..hik3.... memaen je... btw..thanks..nice entry.. =)

Aku Budak Baik said...

nasib baik ko memain je.. kalo x ak mmg xtau mcm ne nk bayar 2% tu..hehe

NiZaM said...

aku ada utang ngn ko tak?

Aku Budak Baik said...

xda

Anonymous said...

ak ade utang lg x?

Aku Budak Baik said...

kalo ye pon nk ty de utang ke x letak la name? mcm ne la aku nk tau sape ni..huhu

Cahaya Umairah said...

salam.. mintak share info ni yee, nk wat presention skit.. ^_^

Shafarin Shafie said...

mohon share kt fb..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...