Thursday, March 3, 2011

3 Mac: Hilangnya Kekuatan Islam..

3 Mac, smart kan tarikh tu, 03.03, tapi tak ramai orang Islam yang tahu tarikh tu merupakan permulaan kejatuhan kekuatan umat Islam. Pada 3 Mac 1924, tamatnya pemerintahan terakhir khilafah uthmaniayah. Siapa yang tamatkan, tak lain tak bukan popular figure yang dibanggakan pemerintah Malaysia masakini Mustafa Kamal Attaturk laknatullah. Persoalannya apa kaitan kekuatan umat Islam dengan institusi khilafah?

Dalam institusi khilafah tiada istilah patriotisme, nasionalisme, sekularisme, semua negara Islam bersatu dibawah satu kepimpinan khalifah dan Islam itu sendiri digunakan dalam pemerintahan. Dalam buku sejarah kita telah disembunyikan perkaitan antara Alam Melayu dengan pemerintahan turki Uthmaniah. Kat bawah ni link perkaitan antara institusi khilafah dengan Alam Melayu

http://www.mediafire.com/?delth5cju15wsss

Kalau kita lihat negara-negara Islam kini, tiada tolong menolong, masing-masing wat hal masing2. Palestin mula diceroboh zionis apabila tumbangnya institusi khilafah kerana mereka tahu tanpa institusi tersebut umat islam tidak mampu berbuat apa2 walaupun bilangan mereka ramai. Sistem demokrasi yang kita pakai sekarang sangat bersifat sekularisme. Aku sangat tak suka sistem ni sebab kita boleh nampak sendiri perpecahan antara umat Islam. Tak payah pergi jauh la, tengok dalam Universiti pun da boleh nampak, semangat asabiyah antara parti. Parti punya pasal sampai tak tegur membe.. ceh..

Aku harap satu hari nanti institusi ini akan kembali. Majalah ‘Ar-Raid’ yang diterbitkan di Jerman menyatakan, “Sekalipun Islam memang tersigkir dari pemerintahan, namun ia tidak pernah tersingkir dihati mereka. Pertubuhan Islam dan pendidikan agama tetap berjalan bahkan mendapat pendokong yang baru. Semangat masyarakat Turki untuk mempertahankan symbol-simbol islam tetap kuat. Tidak sahaja mereka kembali kepada kelompok (tarikat) Naqsyabandiah, Qadiriah dan lain-lainnya kerana pemerintahan memusuhinya sehingga ia kembali kepada kelompok itu. Lebih dari itu, mereka menolak setiap ajaran dan pandangan yang bertentangan dengan Islam dan kembali kepada kebimbangan rosaknya peradaban Turki ditengah-tengah perkembangan gaya hidup barat”.

3 comments:

farizamm said...

Cantik tarikh tu. tapi lagi cantik masa tahun 2003. huhu.

Memang zaman sekarang ni, orang dah tak pedulikan agama untuk bersatu. Tapi sebab ada kepentingan yang lain.

HB lagi lah. Kali ke berapa ntah. huhu

Damon Salvatore said...

aah cantik2, time tu form 3, tp xsambut pun, bz nk pmr..

thanks lagi lah, Kali ke berapa ntah.. hehe

Aliff Lazim said...

bagus entri kau ni.. secara tak langsung, tambahkan info untuk aku.

happy birthday sekali lagi jugak! hehe

*aku kalau nak cerita pasal sejarah ni memang kalah la.. aku tak tau apa-apa peristiwa pasal 25 januari pun.. hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Topup2u